Labels

>Artifiele intelligentie (1) 1§de" eeuw (1) 12de graad (1) 16de eeuw (1) 17de 18de eeuw (1) 17de eeuwse netwerking (1) 17de en 18de eeuw (2) 17e eeuw-18de eeuw (1) 18de eeuw (4) 19e eeuw (2) 2016 (1) 20ste eeuw (3) 21ste eeuw (3) 2de grad (1) 7de graad Provoost en Rechter; 8ste Graad: Intendant der gebouwen (1) AASR (21) AASR 10de graad (1) AASR 18de graad (1) AASR 5 en 6de graad (1) AASR Filosofische graden (1) Adoptie ritus (1) Adoptieloges (2) Agnosticism (1) agnosticisme (1) AI (1) Algemeen (7) Allende Salvador (1) Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (7) Amsterdam (1) Angelsaksische benadering (1) Anthropologie (1) anti-maçonnerie (1) Antienst en Moderns (1) Antients (1) Antients and Moderns (1) Antimaçonnisme (4) Antisemitime (1) Antivrijmetselarij (1) Antmaconnisme (1) Antwerpen (1) Arbeid (1) Archieven (1) Archieven Belgie (1) Archieven Nederland (1) architectuur (3) Armenie (1) Artificial Intelligence (1) Artificiële intelligentie (2) Atheisme (16) Atheïsme (9) Atheistische spiritualiteit (1) Audiobook Verlichting (1) Auschwitz (1) Azië (1) Azteken (1) Banket (1) Baron d'Holbach (1) Beeldende kunsten (2) beeldmateriaal (1) Beeldverhaal (1) beeldwoordenboek (1) beleving (1) Belgie (6) Belgie Vrijmetselarij Archief (1) beschutte communicatie (1) Besluiten Opperraden 19e eeuw (1) Bibliofilie (1) Bibliografie (2) Bibliotheken (6) Bibliotheken Duitsland (1) Bibliotheken England (1) Bibliotheken Nederland (1) Bibliotheken USA (3) Bibliotheken Zwitserkand (1) Bijbel (4) Bijbel controverse (1) Bijbel en loge (1) Bijbelse namen en betekenissen (2) Bio wetenschappen (1) Biografie (7) Blauwe graden (1) Blauwe loges (2) Blgie (1) Blinddoek (1) Boeddhisme (1) boekbespreking (1) Boekdrukkunst (2) Boeken (3) Boekenbeurs (5) Boekenbeurs Belleville (1) Boekenbeurs Lille (1) Boekenbeurs Vrijmetselarij Belgie (5) Boekenbeurs Vrijmetselarij Frankrijk (7) Boekenbeurs Vrijmetselarij Parijs (2) Boekensector (1) Boekhandel (2) Boekvoorstelling (1) Bouwstukken Nederland (1) Broederlijkheid (1) bronnenmateriaal (1) Bronnenonderzoek (1) Brugge (1) Bruno Giordano (1) Brussel (1) Buchloge (1) burgerlijke ongehoorzaamheid (1) chansons (1) Christelijk humanisme (2) classificatiesystemen (1) CLIPSAS (1) collaboratie (1) Commune 1871 Parijs (1) Commune de Paris (3) Commune Parijs (1) Commune Parijs 1871 (1) Complottheorie (1) Concentratiekampen (2) Conferenties (1) Conflictbeheersing (1) Congressen (6) Constitutie Desaguliers (1) Constituties (2) Constituties 1723 (1) Constituties 1738 (1) Creationisme (1) culturele studies (1) Cultuuremanicipatie (2) cultuurgeschiedenis (1) Cursussen vrijmetselarij (1) d’ALVIELLA (1) Darwin (1) databank (1) databanken (1) DDR (3) De Gulden Passer (1) debat (1) democratie (2) Desiderius Erasmus (1) Determinisme (1) Diaspora (1) Diderot (1) digitale documenten (1) Digitale media (1) Diversiteit Christelijke godsdiensten (1) Documentatiecentrum GOB (1) doelstellingen (1) Doit Humain (1) Droit Humain (2) drugs klimaat (1) Duitse literatuur (1) Duitsland (14) Duitsland 18-19de eeuw (1) Duitsland cultuurgeschiedenis (1) Duitsland Interbellum (1) Duitsland Online artikels (1) Duitsland Schroeder F L (1) Duitsland Vrijmetselarij (1) Duitsland? (1) Ecosissme (1) Ecossisme Franrijk (1) Eed (1) Egyptische stijl (1) Elzas (1) emblemen (1) Encyclopedieën (1) Encyclopedistes (1) engagement (1) ervaringen (2) Esoterie (2) Essay (1) Esthetica (1) ethica (3) Ethiek (8) Ethiek Atheisme (1) Ethiek WO II (1) Etiquette (3) Eugène (1) Europa (2) Europa Renaissance (1) Euthanasie (2) evolutie (1) Evolutieleer (1) Evolutietheorie (1) Extreem rechts (1) extreemrechts (1) Fantasy (1) Farmacie (1) farwin (1) Filosofgie Algemeen (1) Filosofie (42) Filosofie & levensbeschouwing (9) Filosofie & religie (4) Filosofie 17de eeuw (1) Filosofie 20ste eeuw (2) Filosofie Comenius (2) Filosofie Descartes (1) Filosofie Duitsland 19e eeuw (1) Filosofie Erasmus Spinoza (1) Filosofie filosofen (1) Filosofie Islam (1) Filosofie Italie (1) Filosofie Levensbeschouwing (2) filosofie psychologie (1) Filosofie renaissance (1) Filosofie Spinoza (2) Filosofie vrije wil (2) Filosofie Vrijmetselarij (6) Filosogie Spinoza (1) Filsofie Roman (1) Frankrijk (10) Frankrijk Franse Ritus (1) Frankrijk? Verenigd Koninkrijk (1) Franse letterkunde 18de eeuw/19de eeuw (1) Franse revolutie (1) Franse Ritus (2) Friedrich Ludwig Schröder (2) Gddragscode (1) GE Lessing (1) Gechiedenis Frankrijk (1) Geheim Meester AASR (2) Gelijkheid Man Vrouw (5) Gemeenschappelijkheid (1) gemengde (1) Geneeskunde (1) Gent (2) Geopolitiek (1) Gerectifieerde Shotse ritus (1) geschiedebis (1) geschiedenis (15) Geschiedenis Antwerpen (1) Geschiedenis Belgie (2) Geschiedenis papier (1) Geschiedenis Royal Society of London (3) Geschiedenis vrijmetselarij Rusland (1) Geschiedenis VSA (1) geshiedenis Belgie (1) Gesprekscultuur (1) Geweld (2) Gewetensvrijheid (1) gezel (1) Gids (1) GLNF (1) GOBLET (1) Godsdienstfilosofie (1) Godsidee (1) Graden van Volmaking (1) Grootoosten Italie (1) gulden snede (1) handboeken (1) Hartlib Samuel (1) Hebreeuws (1) hedendaags (1) Herbronning (4) herkomst (1) Hermeneutiek (1) Hermeneutik (1) hermetica (1) Hersenwetenschappen (1) Hiram (1) historiek (1) hofmeester (1) hogere graden? Frederik II (1) Holbach (2) Holocaust (1) homoseksualiteit (1) Hongarije (1) humanisme (22) Humanisme toekomst (1) Humor (2) Husserl Archief (1) Illuminati (1) Individu en gemeenschap (1) Industriële Revolutie (1) Initiatie (3) Instructie (1) Instructies Bouwstukken Jan Broeckx (1) Intelligent Design (1) Interbellum Duitsland (1) Internet (1) Intiem Secretaris (1) Intolerantie (1) Introspectie (1) Inwijding (2) Inwijdingen (2) inzicht (1) Islam (6) Italie (3) jaarboeken (2) Jaarboeken STC (7) Joden (1) Jodendom (1) jodenvervolging (1) journalistiek (1) Kapittelgraden enAeropgaus (1) Kapittelgraden 17 en 19 (1) Kapittelloge Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (1) ken u zelve (1) Kennisfilosofie (2) Kennisleer (1) Kennismanagement (1) Klerikalisme (1) Knights templar (1) Komensky Jan Amos (1) kritiek (4) Kritisch onderzoek (1) Kunst (5) kunst seks (1) Kunstmatige Intelligentie (3) Landschapsarchitectuur (1) Latijn (1) Lectuur (1) Leerling (2) Leerling AASR (1) Les Ami sPhilanthropes (1) Lessing (1) Letterkunde (1) Levenbeschouwing 18de eeuw (1) Levenshoudingen (1) Lexica (2) lexicon (1) Lezingen (1) lezingenreeks (1) Liber amicorum (1) libretto (1) licht (1) Liederen (1) Literaire kritiek (1) Literaire prijzen (2) Literatuiur (1) Literatuur (2) Locke (1) Loge (2) Loge arbeid (3) Loge werking (1) Logeleiding (1) loges (1) Loreinen (1) Luik (1) Lyon (1) Maakbare mensheid (1) Maatschappij (4) Maatschappij kritiek en verbeelding (2) Maatschappijkritiek (8) maçonnieke inwijding (1) Maçoonerien vrouw (1) Magic Flute (1) marie Desraimes (2) Martinezisme (1) Mechelen (1) mededogen (1) meditatie (1) Meestergraad (1) Mens & maatschappij (4) mens en maatschappij (2) Mensenrechten klimaatverandering (1) Methode (2) Mithracisme (1) Mjthra (1) Monotheisme (1) Montaigne (2) Montesquieu (1) Moraal (3) Moraalfilosofie (3) Morin (1) Mozart W A (1) Mozart WA (1) Mozarts (1) Multiculturele samenleving (1) Mundaneum Henri La Fontaine (1) Musea (1) muziek (6) Muziek 19de eeuw (2) Mythen (1) naslagwerken (3) Nationalisme (1) Nederland (5) Nederland 17de eeuw (1) Nederland en België (1) Nederland studiedag (1) netwerking (1) Nietzsche (1) nieuw (1) nihilisme (1) Nobelprijs Henri La Fontaine (1) Nobelprijswinnaars (1) Obedienties (1) Obediënties (2) Odd Fellows (1) Onderwijs (2) Onderzoek (5) Onderzoek Nederland (1) onderzoeksbibliotheken (1) onderzoekscentra online artikels (1) Onderzoeksloge (1) ongelijkheid (1) Online artikels (3) Ontologie (1) Ontvoogding (1) oontstaan GLE (1) Oorspong (1) oorsprong (5) Oorsprong(en) AASR (1) oorsprongen (13) Oorsprongen18de eeuw (2) Oorsrongen (1) Oost Europa (1) Oostenrijk (4) Opus Dei (1) Orde van vrijmetselaren (1) organisatie (1) oVerenigd Koninkrijk (1) overzicht (1) Pansofie (2) pantheisme (1) partner (1) Pasqually (1) Pelikaan symbool (1) perfectieloge (1) periodieken (1) periodieken Frankrijk (1) Pers (1) Pezie (1) Plantin (1) Plato (1) plichten (1) POezie (1) Poëzie (2) Politiek (3) Politieke filosofie (1) Prijzen (1) Prince Hall (1) Prince Hall vrijmetselarij (1) Proefschriften (1) Psychologie (3) Racisme (1) Radicalisering (1) Ratio (1) Rechten van de mens (2) Redenaar (1) Referentiewerken (2) Referentiewerken Vrijmetselarij (1) refrentiewerken (1) Regalia (2) Regulariteit (1) Reguliere Grootloge van Belgie (1) Relgie Atheisme (1) Religie (7) religies (1) religieuze praktijken (1) Religiositeit (1) renaissance (1) Renaissance politiek (1) René Descartes briefwisseling (1) Repressie (1) RER (1) Ridderschap (1) Rite Écossais Rectifié (1) Rite Français (1) riten (1) rituaal (2) Ritualen (10) Ritualen 18e eeuw Groot-Brittannie (1) Ritualen UK (1) Ritualistiek (1) rituelen (3) ritus (2) robotoca (1) Roman (1) Romans (2) Rousseau JJ (1) Royal Arch (4) Royal Arch symbolisme (1) Royal Arch terminologie (2) Rozenkruisers (2) Rozenkruisers REAA AASR (1) Rudolf (1) Salafisme (1) samenleving (4) Samenlevinsaspecten (1) Samenzweringstheorieën (1) Schotse primitieve ritus (1) Schotse Ritus (8) seculariteit (1) Seculiere maatschappij (1) seculiere staat (1) Sociale rechtvaardigheid (1) Sociale theorie (1) socialisme (1) Solidariteit (1) Spanje (1) Spinoza (3) spiritualiteit (7) Spotprenten (1) Steiner (1) stripverhaal (1) Studiedagen (2) Studiekring STC (1) Studiekring Trogonum Coronatum (1) Studieloge (1) Studiezittingen (1) Symb. reizen (1) Symbolen (1) Symboliek (14) Symboliek altaar (1) symbolische loges (1) Symposium (1) taakverdeling (1) Taal (1) Tableaux (2) Tempel symboliek (3) Tempeliersgeschiedenis (1) tempels (1) Tentoonstelling (1) Tentoonstelling vrijmetselarij Hannover (1) Tentoonstellingen (3) Terminologie (1) Terreur (1) Terrorisme (1) Theater Esoterie (1) theologie (1) Theoterrorisme (1) Thomas More (1) Tijdsbegrippen (1) Tijdschriften (3) Tijdschriften Schotse Ritus (1) Toekomst (7) toekomstperspectieven (1) Toekomstvisie (4) Toekomstvisie Vrijmetselarij (2) tolerantie (3) Toneel (1) Toverfluit (1) transatlantisch (2) Transparantie (1) tSchröder (1) Tsjechie (1) Tuileur (1) Twijfels en zekerheden (1) Uitgeverij (5) uitgeverij Frankrijk (1) Uitgevers (3) UK (4) UK Royal Arch (1) Universele Verklaring van de Rechten Van de mens (1) USA (1) Utopia (1) Vaticaan (1) VBegraafplaatsen (1) Verenigd Koninkrijk (3) vergelijkende mythes (1) Vergeving (1) Verhalen (1) Verlichting (22) Verlichting Frankrijk (1) Verlichtingsdenken (4) Verlichtingsidealen (2) Vervolmakingsloge (1) Vierde (1) Visuele kunsten (1) Vlaanderen (2) Vluchtelinencrisis (1) VM Regulariteit (1) Volmaakt Meester (1) Voltaire (2) Voortgezette graden (2) Voortgezette graden AASR (2) Vrfijmetselarij (1) Vrfijmetselarij 21ste eeuw (1) Vriendschap (1) Vrijdenken (1) Vrijdenkers (1) Vrije geesten (2) Vrije meningsuiting (2) vrije wil (2) Vrijetselarij (1) vrijheid (11) Vrijmetselaar (1) Vrijmetselaarsfilosofie (1) Vrijmetselaarsgraden (4) Vrijmetselaarsgraden Blauwe loges (1) Vrijmetselaarstijdschriften USA (1) Vrijmetselarij (174) Vrijmetselarij Nederland cursus (2) Vrijmetselarij 18de -20ste eeuw (1) Vrijmetselarij AASR (2) Vrijmetselarij Algemeen (6) Vrijmetselarij Antwerpen (1) Vrijmetselarij Archieven (1) Vrijmetselarij beeld (1) Vrijmetselarij Belgie (13) Vrijmetselarij Boekenbeurs (1) Vrijmetselarij digitaal (1) Vrijmetselarij Duitsland (9) Vrijmetselarij Duitsland Goethe (1) Vrijmetselarij Duitsland Quator Coronati jaarboeken (1) Vrijmetselarij ethiek (2) Vrijmetselarij Europa Amerika en Kolonies (1) vrijmetselarij filosofie (1) Vrijmetselarij Frankrijk (9) Vrijmetselarij Frankrijk Online artikels (3) Vrijmetselarij Frankrijk tijdschriften (1) Vrijmetselarij Geschiedenis (2) Vrijmetselarij Geshiedenis (1) Vrijmetselarij Glaswerk (1) Vrijmetselarij Groot-Brittannie (4) Vrijmetselarij Groot-Brittannie Schotse Ritus (1) Vrijmetselarij Grootoosten (1) Vrijmetselarij Hongarije (1) Vrijmetselarij Humor (1) Vrijmetselarij Islam (1) Vrijmetselarij Java (1) Vrijmetselarij Media (1) Vrijmetselarij Musea (2) Vrijmetselarij Muziek (2) Vrijmetselarij Nederland (3) Vrijmetselarij Nederland Vlaanderen (1) Vrijmetselarij Onderzoek (1) Vrijmetselarij Oorsprong (1) Vrijmetselarij Oostenrijk (2) Vrijmetselarij Oostenrijk research (1) Vrijmetselarij Rozenkruisers (1) Vrijmetselarij Tentoonstellingen (2) Vrijmetselarij tijdschriften (4) Vrijmetselarij Toekomst (1) Vrijmetselarij UK (1) Vrijmetselarij USA (2) Vrijmetselarij Vredesbeweging (1) vrijmetselarij werkplaatsen (1) Vrijmetselarij Zuid-oost Azie (1) Vrijmetselarij Zweden (1) Vrijmetselarijen (1) vrijmetselerij (1) Vrijmetselrij (1) Vrijmetsetselarij (1) Vrijùetselarij Schilderkunst (1) Vrijzinigheid (1) Vrijzinngheid (1) Vrijzinnig humanisme (4) vrijzinnig onderwijs (1) Vrijzinnigheid (5) Vrijzinnigheid 17de eeuw (1) Vrijzinnigheid ethiek (1) Vrikjmetselarij (1) vroege teksten (1) Vrouw (5) vrouw en initiatie (1) Vrouw en vrijmetselarij (3) Vtrijmetselarij (1) WA Mozart (1) waarden (1) Wallonie (1) welvaart (1) Welvaartsdenken (1) welzijnsfilosofie (1) Wereldoorlog I (3) Wereldoorlog II (2) Wereldoorlog II Kinderen (1) Wereldoorlog II Vrijmetselarij Duitsland (1) Wereldoorlogen (1) wereldvisies (1) werkwijze (1) West-Vlaanderen (1) wet (1) Wetenschappen (2) Wetenschapsfilosofie (1) Willermooz (1) WO I (3) woordenboeken (2) York ritus (1) Zaterdaglezingen 2017 (3) zelfdestructie (1) zelfkennis (1) Zelfkritiek (1) Ziel (1) zingeving senioren (1) Zusters (2) Zwitserland (1)

vrijdag 30 januari 2015

Clipsas Charlie

Charlie Hebdo

Greetings and salutations to all,
We live in an ever increasing dangerous and difficult world. A world in which our absolute freedom of expression is being threaten.
Freemasonry has always been a voice for freedom of all kinds, especially the freedom of expression.
To wit,
We stand today in fraternal solidarity with our Brothers and Sisters from France for the barbarous act committed against Charlie Hebdo, an act with is not only against them alone but against all of France as a whole and all other societies where freedom of expression predominates.
We must act as one united organization, lending our voices to those clamoring and saying, No. We will not be silent and No, we are not afraid.
We, the members of CLIPSAS stand in Solidarity
  United, steadfast, strong
With our Brothers and Sisters from France.
_____________________
Louis A. D.
President of CLIPSAS                                                                                                                                           January 07, 2015

RELIGIEUS RADICALISME EN HUMANISTISCHE WAARDEN


Het zijn lastige tijden voor vrijzinnig humanisten. Enkele religieuze fanatici, gedreven door haat en extreme onverdraagzaamheid, plegen moordende aanslagen in Parijs en komen daarbij ook zelf om het leven. Begrijpelijkerwijs komt onmiddellijk een stroom van commentaar op gang. Er is de voorspelbare maar zeer naïeve reactie van mensen zoals Karen Armstrong, die we vooral moeten begrijpen vanuit het perspectief van cognitieve dissonantie: “Dit heeft niets met religie te maken”. Anderen schuiven alles in de schoenen van racisme en zogenaamde islamofobie, waarbij men zedig zwijgt over de racistische, hier antisemitische drijfveren van de terroristen.
De islamofobische nagel waarop sommigen al jaren hameren krijgt hier en daar een ranzig kantje: de redactie van Charlie Hebdo zou het zelf gezocht hebben, ze hadden de moslims maar niet moeten provoceren. Het verhaal van het verkrachte meisje dat maar een andere jurk had moeten dragen. (Om maar te zwijgen over het feit dat de vier joodse slachtoffers in de supermarkt toch niet meteen bekend waren voor hun uitdagende cartoons.) “Met religie spot je niet”, het is de teneur van meerdere reacties. Een Vlaamse imam liet zelfs optekenen dat “religie het beste wapen is tegen radicalisering”.
Wat er ook van aan is, men kan er niet omheen dat religie een cruciale rol speelt in het hele debat over radicalisme en terreur. Men zou denken dat over dit alles ook de stem van vrijzinnigen, humanisten en atheïsten gehoord zou worden. Ze kunnen immers een objectiever perspectief bieden dan gelovigen. Misschien hebben ze zelfs enkele nuttige adviezen om een verdere escalatie te voorkomen. Maar in kranten en televisieprogramma’s komt zo goed als nooit de vrijzinnige stem aan bod. De burgemeester van Antwerpen nodigde de vertegenwoordigers uit van het christendom, het jodendom en de islam, om het drama in Parijs te bespreken. De getuigen van Jehovah, de mormonen of de boeddhisten waren, net zoals de vrijzinnig humanisten, niet uitgenodigd.
Vrijzinnig humanisten hebben nochtans een bijzonder relevant verhaal te vertellen: ze beleven en creëren hun leven zonder dat een god of goden er een rol in spelen. Dat spaart meteen al een hoop irrationalisme en dogmatisme uit. Het voorkomt ook dat ze te pas en te onpas denken dat ze beledigingen moeten wreken. (Ook al vinden wereldwijd miljoenen gelovigen dat atheïsten tot het uitschot van de mensheid behoren. In meerdere landen staat er zelfs de doodstraf op. Complimenteus kan men dat niet echt noemen.) De waarden die humanisten verdedigen slaan op de wereld zoals die is en zoals die beter kan worden voor iedereen. Ze baseren zich niet op ijdele speculatie en houden hun verwrongen fantasieën niet voor de werkelijkheid. Bovendien omvat hun morele cirkel de hele mensheid.
Religieuze terroristen, mede gevoed door een enge tribale mentaliteit, kijken uit naar de dood, omdat ze ervan overtuigd zijn dat het hiernamaals niet alleen bestaat maar ook een plek is waar ze, als martelaars, vereerd en verwend worden. Humanisten erkennen het belang van twijfel en onzekerheid, terwijl religieuze fanatici de zekerheid van hun opvattingen omgekeerd evenredig maken aan de waarde van een mensenleven. Vrijzinnigen erkennen het belang van verdraagzaamheid tegenover andere levensbeschouwingen, ook al zijn die vaak doordrongen van bijgeloof en pre- of pseudowetenschappelijke waanbeelden.
Radicale gelovigen bepleiten of gedogen onverdraagzaamheid en zelfs vervolging van andersgelovigen, of, in hun ogen, ongelovigen. Het is overigens een punt dat telkens weer herhaald mag worden: alle gelovigen zijn voor de andersgelovigen ongelovigen. Ook de radicale salafist is een ongelovige, vanuit het perspectief van pakweg de protestant, de orthodoxe jood of de sikh. Vrijwel de hele mensheid is momenteel atheïst ten opzichte van het Griekse, Romeinse of Scandinavische veelgodendom. Niemand gelooft nog in het reële bestaan van Zeus of Wodan. Wie zich vandaag de dag atheïst noemt, heeft één of enkele goden meer in het rusthuis van de mythologie ondergebracht dan wie zich gelovig noemt.
De vraag hoe men radicalisering kan voorkomen of bestrijden houdt steeds meer de geesten bezig. Een deel van het antwoord kan men zeker vinden in de inzichten van de sociale psychologie en de moraalwetenschap. Vermijd dat mensen geïsoleerd worden van verschillende opinies en van hun familie; zorg dat ze niet in de ban komen van mensen die zelf reeds geradicaliseerd zijn; verhinder dat ze in simplistische schema’s van wij tegenover zij gaan denken; let erop dat ze zich niet in een slachtofferrol wentelen en net daardoor anderen gaan ontmenselijken. Het zijn allemaal nuttige inzichten die concrete mogelijkheden bieden om de voedingsbodem van radicalisme weg te nemen. Er is voldoende wetenschappelijke kennis die zinvol en effectief kan worden ingezet om radicalisering aan te pakken.
Maar vrijzinnig humanisten hebben meer te bieden dan enkel dat. Ze kunnen op het grote belang van redelijk denken wijzen en op de nefaste invloed van pseudowetenschap en irrationalisme dat binnen religie, ook in de gematigde interpretaties, vaak nog welig tiert. Ze kunnen de verantwoordelijkheid van elke mens naar zijn medemensen toe beklemtonen, evenals het respect dat iedereen moet ontwikkelen voor universele mensenrechten, voor vrije meningsuiting en voor alternatieve relatievormen. Humanisten zijn het levende bewijs dat het blinde geloof in een god, in zijn feilbare aardse vertegenwoordigers of in zijn door mensen opgeschreven woorden, niet nodig is om een zinvol, waardevol en moreel hoogstaand leven te leiden. Het antwoord op radicale religie is niet méér religie, maar betere verspreiding van het humanistisch gedachtengoed. Misschien moeten we die opvatting toch wat radicaler gaan verdedigen.

De auteur is hoogleraar wijsbegeerte, Universiteit Gent
Johan Braeckman

Zie ook Liberales

dinsdag 27 januari 2015

Wij’ en ‘Zij’ / ‘Nous’ et ‘eux’ Opiniestuk R Commers en J Asselbergh


Dit opiniestuk werd aan de vlaamse en Waalse kranten toegzonden 
op 12 januari ll.
Wegens plaatsgebrek of geen interesse is dit opiniestuk niet in hun pagina's opgenomen vandaar deze inzet.


Wij’ en ‘Zij’ / ‘Nous’ et ‘eux’ Een opiniestuk Joseph Asselbergh en Ronald Commers 

Wij’ en ‘Zij’ 
 Uit de commentaren op en de standpunten over de verschrikkelijke moorden die in Parijs door drie Franse criminelen, gedreven door godsdienstwaanzin en opgedragen door buitenlandse opdrachtgevers, werden begaan, blijkt het maatschappelijk debat over de islam in een stroomversnelling gekomen. De omvang van het gebeurde is zo tragisch dat hij paradoxaal genoeg de aanzet kan zijn tot een, ontwikkeling. In de speech van de Rotterdamse burgemeester Achmed Aboutaleb, daags daarop bevestigd in het vraaggesprek met een journalist van De Standaard, wordt een scherpe scheidingslijn getrokken tussen ‘wij’ en ‘zij’. Een scheidingslijn die niet de moslims en niet-moslims verdeelt, ook niet de gelovigen en niet-gelovigen, maar wel de (wij citeren): “Mensen die zover heen zijn dat ze bereid zijn geweld te gebruiken om hun doelen te bereiken”, en zij die de samenleving in “haar principes, haar vrijheden en culturele opvattingen” respecteren. Zijn confrater, de burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, heeft die visie nagenoeg op dezelfde wijze vertolkt. Belangrijk is dat thans moslims die een verantwoordelijke maatschappelijke positie bekleden zich ondubbelzinnig hebben uitgesproken over wat er in de toekomst moet gebeuren. Mohamed Chakkar van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen stelde dat er een taak is weggelegd voor de imams en leerkrachten Islam om jongeren op te leiden en te leren de tekst van Al Koran eigentijds te interpreteren. Ook de Gentse imam Brahim Laytouss bracht die doelstelling helder onder woorden. Die visie wordt misschien nog het scherpst vertolkt door de Franse, in Marokko geboren, islamoloog, Rachid Benzine (Le Soir, 8 januari), als hij onomwonden verklaart dat er snel en grondig werk moet worden gemaakt van een gewetensonderzoek door de godsdienstige verantwoordelijken in de moslimgemeenschappen. Daarbij moeten zij volgens hem kritisch onderzoeken “welke islam in de moskeeën wordt onderwezen, wat de invloed is van het Saoedi wahabisme, de Moslimbroederschap.” Het geeft ons moed te lezen van een medeburger dat er grote nood is aan “de kritiek op vrijheid dodende opvattingen ... om mensen de werktuigen in handen te geven, zoals historisch onderzoek, ten einde de kritieken te interioriseren.” Rachid Benzine betreurt dat er in moslimmiddens te lang werd getalmd, wanneer hij zegt: “Ach indien men dat werk had gedaan 20 à 30 jaar geleden, dan zouden wij er nu niet zo voorstaan.” Niettegenstaande de tragische gebeurtenissen van de voorbije week, die ook het leven hebben gekost aan twee vrijmetselaars die voor de verdediging van het vrije onderzoek en meningsuiting hebben geijverd, verheugt het ons dit te kunnen lezen. Wij herinneren aan de woorden van wijlen Bernard Maris, woensdag één van de twaalf slachtoffers van de executie, waarin hij ongezouten de kritiek maakt van onze samenleving. Een samenleving, aldus vrijmetselaar Maris, die ontmenselijkt wordt en verglijdt naar trivialiteit, verspilling, egoïsme, geweld tout court, naar doodsdrift. Want waarover gaat de executie van de redactieleden van het blad Charlie Hebdo eigenlijk? Gaat het over tekeningen of gaat het over ideeën? Charlie Hebdo mag dan meest bekend zijn door zijn cartoons, nagenoeg alle kranten hebben daags na de aanslag bevestigd dat het blad drager is van een idee. Het mag zo zijn dat in het blad de kracht van de tekeningen soms de ideeën, die zij vertolkten, overschaduwde, maar ononderbroken betrof het ook een droom van een samenleving die gevestigd is op broederlijkheid. Dat was zo bij het ontstaan toen het opkwam voor de Algerijnse onafhankelijkheid en tegen de OAS-terreur, dat was vandaag nog zo met een maatschappijvisie van Charlie Hebdo, zoals Bernard Maris die vertolkte in een recent vraaggesprek (Youtube, Entretien avec Bernard Maris, geplaatst 8 januari 2015). Het blad verdedigde een toekomst van een voluit gezonde samenleving, die voorbij de ethno-linguïstische en godsdienstige verschillen de mens als burger in het centrum plaatst van deze broederschap die mensen zal toelaten in voorspoed te overleven. Dat zal een samenleving zijn waarin kritische zin, vrij onderzoek, en respect voor meningen, opvattingen en overtuigingen als waarden gewaarborgd zijn. Het licht van levende en tastbare waarden die, in tegenstelling tot de opvatting die zegt dat in Europa de doos ervan leeg is, onaangetast aan het werk zijn. Dat licht moet elke dag van ons bestaan weer worden ontdekt.‘Wij’ en ‘Zij’ / ‘Nous’ et ‘eux’ Een opiniestuk Joseph Asselbergh en Ronald Commers 2 Laten wij, moslims en niet-moslims, gelovigen en niet gelovigen, hierbij de woorden van de Franse schrijver van Algerijnse afkomst, Mohamed Kacimi El Hassani, in herinnering houden. Zij werden nu bijna 20 jaar geleden opgetekend. Met een parafrase: de inzet is niet om te verhinderen dat de vreemdeling Europa binnenkomt, maar wel om hem tot in het hart van haar samenleving te voeren. Of breder geformuleerd: de inzet is niet om dat wat vreemd lijkt uit te bannen, wel om het te brengen tot in het binnenste van wat mensen onveranderlijk denken te zijn. Joseph Asselbergh, gewezen grootmeester van het Grootoosten van België,en Ronald Commers, gewezen voorzittend meester van de Vrijmetselaarsloge Pieter de Zuttere, Grootloge van België. 


« Nous » et « eux » 

Il ressort des commentaires et des points de vue exprimés au sujet des horribles assassinats perpétrés à Paris par trois criminels français, conduits par un délire religieux et incités par des commanditaires étrangers, que le débat de société au sujet de l’islam a redoublé d’intensité. L’ampleur de l’événement est si tragique qu’elle peut paradoxalement constituer l’amorce d’un développement. Dans le discours du bourgmestre de Rotterdam, Achmed Aboutaleb, confirmé le lendemain au cours d’un entretien avec un journaliste du Standaard, une ligne de séparation très nette est tracée entre « nous » et « eux ». Une ligne qui ne sépare pas les musulmans et les non-musulmans, ni les croyants et les non-croyants, mais bien (nous citons) : « Des personnes qui sont à un tel point qu’elles sont prêtes à recourir à la violence pour atteindre leurs buts » et celles qui respectent la société dans « ses principes, ses libertés et ses conceptions culturelles. Son homologue, le bourgmestre d’Anvers, Bart De Wever, a quasiment exprimé la même vision. Il est important de relever à présent que des musulmans qui occupent une position sociale responsable se sont explicitement prononcés au sujet de ce qui doit se produire à l’avenir. Selon Mohamed Chakkar, de la Federatie van Marokkaanse Verenigingen (fédération des associations marocaines), il incombe dorénavant aux imams et aux enseignants de l’islam d’éduquer les jeunes et de leur enseigner une lecture contemporaine du Coran. L’imam gantois Brahim Laytouss a clairement défini le même objectif. Cette vision des choses est exprimée de manière encore plus nette par l’islamologue français, né au Maroc, Rachid Benzine (Le Soir, 8 janvier) lorsqu’il dit sans ambages que les responsables religieux dans les communautés marocaines doivent entreprendre rapidement et fondamentalement un examen de conscience. Ils doivent de plus selon lui examiner de manière critique « quel islam est enseigné dans les mosquées, quelle est l’influence du wahabisme saoudien, la fraternité musulmane ». Il est encourageant de lire sous la plume d’un de nos concitoyens qu’il y a un grand besoin « d’une critique de conceptions liberticides … et de donner aux personnes des outils tels que la recherche historique afin d’intérioriser l’esprit critique ». Rachid Benzine déplore qu’on ait trop tardé dans les milieux musulmans : « Si on avait fourni ce travail voici 20 ou 30 ans, on n’en serait pas là ». Lire ceci nous comble, malgré les événements tragiques de la semaine passée qui ont aussi coûté la vie à deux francs-maçons qui ont milité pour la défense du libre examen et de la libre expression de la pensée. Nous rappelons les paroles de feu Bernard Maris, une des douze victimes exécutées, qui critiquait fermement notre société. Une société qui selon lui devient inhumaine et tend vers la trivialité, le gaspillage, l’égoïsme, la violence pure et simple, la colère mortelle. Au fond, pourquoi les rédacteurs de Charlie Hebdo ont-ils été exécutés ? S’agit-il de caricatures ou d’idées ? Bien qu’il soit surtout connu pour ses dessins, pratiquement tous les journaux ont confirmé pendant les jours qui ont suivi l’attentat que Charlie Hebdo était porteur d’une idée. Si même la force des dessins a parfois éclipsé les idées défendues, elle se rapportait constamment au rêve d’une société fondée sur la fraternité. C’était déjà le cas, dès l’origine, en intervenant en ‘Wij’ en ‘Zij’ / ‘Nous’ et ‘eux’ Een opiniestuk Joseph Asselbergh en Ronald Commers 3 faveur de l’indépendance de l’Algérie et contre la terreur de l’OAS, ce l’est encore aujourd’hui à travers la vision de la société de Charlie Hebdo, telle qu’exprimée par Bernard Maris dans un récent entretien (YouTube, Entretien avec Bernard Maris, 8 janvier 2015). Le journal défendait l’avenir d’une société entièrement saine qui, au delà des différences ethniques, linguistiques et religieuses, placera la personne comme citoyen au centre de la fraternité qui permettra à l’humanité de survivre dans la prospérité. Ce sera une société dans laquelle l’esprit critique, le libre examen et le respect des pensées, conceptions et convictions seront garantis comme des valeurs. La lumière de valeurs vivantes et tangibles qui seront effectives et intactes, contrairement à une opinion selon laquelle l’Europe en serait dépourvue. Cette lumière doit être redécouverte chaque jour de notre existence. Gardons à l’esprit, nous, musulmans et non-musulmans, croyants et non-croyants, les paroles de l’écrivain français d’origine algérienne, Mohamed Kacimi El Hassani. Elles datent d’il y a près de 20 ans. Paraphrasons : l’objectif n’est pas d’empêcher que les étrangers pénètrent en Europe, mais bien de les conduire jusqu’au cœur de sa société. Ou plus largement : l’objectif n’est pas de bannir ce qui semble étrange mais bien de le mener jusqu’au plus profond de ce que les personnes croient immuable. Joseph Asselbergh, franc-maçon, ancien grand maître du Grand Orient de Belgique et Ronald Commers, franc-maçon, ancien maître-président de la loge Pieter de Zuttere, de la Grande Loge de Belgique.