Er bestaan algemeen gesproken twee grote benaderingen van het muzikaal oeuvre van W. A. Mozart. In de eerste ligt de klemtoon op het hermetische en esoterische, vooral als de opera Die Zauberflöte (De Toverfluit) volle aandacht krijgt. In de tweede benadering gaat de aandacht naar de filosofisch-ideologische ideeën die karakteristiek zijn voor de sociaal geëngageerde en radicale Duitse Aufklärung. De auteur sluit met dit essay, Mozart. Toonzetting van een vrijmetselaarsfilosofie, aan bij die tweede benadering. In de vijf hoofdstukken van dit essay wordt gewezen op de relaties die Mozart onderhield met gezaghebbende personaliteiten uit die Duitse Aufklärung, van wie niet weinigen geëngageerde vrijmetselaars, zo al niet Illuminaten, waren. Mozart deelde met hen niet alleen hun vooruitstrevende ideeën, hij heeft er op gepaste manier de artistieke vertolking van gebracht. Vandaar de titel: toonzetting van een vrijmetselaarsfilosofie. Ronald Commers is geen musicoloog. Hij is een ‘liefhebber’ van het muzikale oeuvre van Mozart. Zelf vrijmetselaar zijnde, veroorloofde hij zich als moraalfilosoof, gespecialiseerd in de intellectuele geschiedenis van de moderniteit, in de onderzoekstraditie van onder andere Jean en Brigitte Massin, Jean-Victor Hocquard en Volkmar Braunbehrens, een radicale interpretatie te geven. Zij is het resultaat van een bewuste en selectieve keuze van feitelijke gegevens en verbanden, waarvoor niet ‘de’ waarheid, wel de ‘goede redenen’ van belang zijn. De lezer is dus gewaarschuwd.
ISBN 9789464774603, softcover, 123 blz., € 27
Te bestellen bij uitgev"rij KWADRATO