Een humanistische visie op het Vlaamse onderwijs
Jimmy Koppen
Voor een humanist heeft het onderwijs als doel om kritische burgers te vormen. Deze zullen hun plaats innemen in de superdiverse samenleving van vandaag en morgen. Maar is dit een realistische verwachting? Vrijzinnig humanist Jimmy Koppen gaat in dit essay dieper in op allerhande vragen en bezorgdheden. Bestaat er iets als een ideale school? Hoe garanderen we gelijke onderwijskansen, ongeacht herkomst en sociaal-economische achtergrond van leerlingen? Wat kunnen we nog vragen aan onze leerkrachten en waar botsen we op de grenzen? Bestaat onderwijsvrijheid nog? En wat doen we met al die onheilsberichten die opduiken in media en onderzoeksrapporten? Een humanist kan niet langs de zijlijn toekijken. Hij of zij moet zich mengen in het debat over onderwijs en standpunten innemen die het ideologische, het economische en levensbeschouwelijke overstijgen.
De school van het vrije denken bekijkt het Vlaamse onderwijs met een humanistische blik, wars van politieke denkkaders.
via ASP
€ 18,95via ASP
ISBN:
9789057188541
Aantal pagina’s:
176
De auteur
Jimmy Koppen is doctor in de geschiedenis, raadgever onderwijs voor Open Vld en verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel en UGent. In dit essay spreekt hij als vrijzinnig humanist.
Hij is lid van de humanistische denktank Kwintessens, waarvan dit essay de eerste publicatie in een nieuwe reeks is.