WAAROM JEZUS VAN SCHOOL WERD GESTUURD (EN MOHAMMED OOK) telt goed 30.000 woorden. Dat maakt een bescheiden boekje, maar wel eentje dat vertelt waar religie vandaan komt, hoe ze (niet) werkt en hoe we ondertussen best wel beter weten dan geloven. Er wordt ook uitgelegd wat de rol van de staat en meer bepaald het onderwijs daarbij zou moeten zijn. Een hele boterham in het formaat van een melbatoastje. Doelgroep is de betrokken burger die niet houdt van of even geen tijd heeft voor dikke boeken. Toch steunt de tekst op wetenschap, en op vertrouwen in het gezond verstand van de lezer.
Wie wat van muziek kent, weet dat het een stuk boeiender wordt als men al eens van toonaard verandert. De toon van het werk is niet altijd even ernstig, maar de ondertoon is dat wel. Religie is te belangrijk om aan gelovigen over te laten.
Deze tekst had ik heel graag in mijn humaniorajaren willen lezen. Hij is bovendien met veel prikkelende humor geschreven. Sophia De Wolf - thuisverpleegkundige
Het essay van Nick De Clippel doet wat we van een goede filosofische analyse mogen verwachten: het legt de problemen helder uit, stelt de juiste vragen en toont een mogelijke uitweg. Na lectuur denkt u anders over religie en godsdienst en over de plaats van levensbeschouwing in het onderwijs. Prof. Johan Braeckman – filosoof.