Doctoraal proefschrift
Promotie David Vergauwen
Op woensdag 21 mei 2014 promoveerde dhr. David Vergauwen tot
doctor in de Geschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij verdedigde een
orgineel proefschrift met als titel "Où peut-on être mieux?" Muziek
en muzikanten in de negentiende-eeuwse Brusselse vrijmetselarij. David
Vergauwen studeerde geschiedenis, kunstgeschiedenis en musicologie aan de
Universiteit Gent en is lid van de Interdisciplinaire Onderzoeksgroep
Vrijmetselarij (FREE) aan de Vrije Universiteit Brussel. Zijn doctoraal
proefschrift focust op de rol van de vrijmetselaar als musicus in het Brussels
cultuurleven van 1786 tot 1930. De abstract is te lezen op de website van de
VUB. Promotor is prof.dr. Jeffrey Tyssens; De verdediging werd bekroond met het
behalen van de graad van doctor, met de grootste onderscheiding, en met
felicitaties van de jury.
Geplaatst door Stichting OVN
Abstract
Deze
studie behandelt de betekenis van muziek binnen de Brusselse
vrijmetselarij
uit de (lange) negentiende eeuw (1786-1930), met een bijzondere
aandacht
voor de rol en de positie van de maçonnieke musicus. Ze wil een licht
werpen op
de rol die de vrijmetselarij speelde in het Brusselse cultuurleven.
Zodoende
bevindt deze studie zich op een grensgebied van twee disciplines:
geschiedenis
en musicologie. Daarom schiepen we een theoretisch kader dat wij
“maçonnieke
musicologie” noemden: het bestuderen van muziek in een sociaalhistorischperspectief,
waarbij muziek en muzikanten als studieobject wordenafgewogen
tegenover de sociale, politieke, religieuze, culturele, filosofische,economische
en institutionele contexten.
Het lot
van de musicus werd onderzocht dankzij een prosopografische
studie
van 365 individuen die zowel als vrijmetselaar en als muzikant actief
waren in
het negentiende-eeuwse Brussel. Tegen deze achtergrond
bestudeerden
we vervolgens de praktische modus operandi en de alledaagsheid
van het
muzikale leven binnen de werkplaats, met bijzondere aandacht voor
evoluties
in de sociale positie van de muzikant. Er werd aandacht geschonken
aan de
organisatie van maçonnieke liefdadigheidsconcerten en de filantropische,
diplomatieke,
politieke en sociale doeleinden die zij dienden.
De
maçonnieke muziek zelf werd onderzocht aan de hand van een
analyse
van meer dan 150 maçonnieke chansons. Enkele maçonnieke
chansonniers
werden belicht, alsook enkele maçonnieke muziekbundels. Er werd
aandacht
geschonken aan een klein dozijn partituren die werden teruggevonden
en in een
apart hoofdstuk werd ingegaan op de relatie tussen muziek en het
maçonnieke
rouwritueel, gebruik makend van de methodes van de culturele
antropologie
en de etnomusicologie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten