Labels

>Artifiele intelligentie (1) 1§de" eeuw (1) 12de graad (1) 16de eeuw (1) 17de 18de eeuw (1) 17de eeuwse netwerking (1) 17de en 18de eeuw (2) 17e eeuw-18de eeuw (1) 18de eeuw (4) 19e eeuw (2) 2016 (1) 20ste eeuw (3) 21ste eeuw (3) 2de grad (1) 300 jar vrijmetselarij (1) 7de graad Provoost en Rechter; 8ste Graad: Intendant der gebouwen (1) AASR (27) AASR 10de graad (1) AASR 18 de eeuw (1) AASR 18de graad (1) AASR 5 en 6de graad (1) AASR Filosofische graden (1) AASR Volmaakt Meester (1) Adoptie ritus (1) Adoptieloges (2) Agnosticism (1) agnosticisme (1) AI (1) Algemeen (7) Allende Salvador (1) Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (7) Amsterdam (1) Angelsaksische benadering (1) Anthropologie (1) anti-maçonnerie (1) Antienst en Moderns (1) Antients (1) Antients and Moderns (1) Antimaçonnisme (4) Antisemitime (1) Antivrijmetselarij (1) Antmaconnisme (1) Antwerpen (1) Arbeid (1) Archieven (1) Archieven Belgie (1) Archieven Nederland (1) architectuur (3) Armenie (1) Artificial Intelligence (1) Artificiele intelligentie (1) Artificiële intelligentie (2) Atheisme (16) Atheïsme (10) Atheistische spiritualiteit (1) Audiobook Verlichting (1) Auschwitz (1) Azië (1) Azteken (1) Banket (1) Baron d'Holbach (1) Basis teksten (1) Beeldende kunsten (2) beeldmateriaal (1) Beeldverhaal (1) beeldwoordenboek (1) beleving (1) Belgie (6) België (1) Belgie Vrijmetselarij Archief (1) beschutte communicatie (1) Besluiten Opperraden 19e eeuw (1) Bibliofilie (1) Bibliografie (2) Biblioteken (1) Bibliotheken (6) Bibliotheken Duitsland (1) Bibliotheken England (1) Bibliotheken Nederland (1) Bibliotheken USA (3) Bibliotheken Zwitserkand (1) Bijbel (4) Bijbel controverse (1) Bijbel en loge (1) Bijbelse namen en betekenissen (2) Bio wetenschappen (1) Biografie (7) Blauwe graden (1) Blauwe loges (3) Blgie (1) Blinddoek (1) Boeddhisme (1) boekbespreking (1) Boekdrukkunst (2) Boeken (3) Boekenbeurs (5) Boekenbeurs Belleville (1) Boekenbeurs Lille (1) Boekenbeurs Vrijmetselarij Belgie (5) Boekenbeurs Vrijmetselarij Frankrijk (7) Boekenbeurs Vrijmetselarij Parijs (2) Boekensector (1) Boekhandel (2) Boekvoorstelling (1) Bouwstukken Nederland (1) Broederlijkheid (1) bronnenmateriaal (1) Bronnenonderzoek (1) Brugge (1) Bruno Giordano (1) Brussel (1) Buchloge (1) burgerlijke ongehoorzaamheid (1) censuren (1) chansons (1) Christelijk humanisme (2) classificatiesystemen (1) CLIPSAS (1) collaboratie (1) Comenius (1) Commune 1871 Parijs (1) Commune de Paris (3) Commune Parijs (1) Commune Parijs 1871 (1) Commune van Parijs (1) Complottheorie (1) Concentratiekamp syndroom (1) Concentratiekampen (2) Conferenties (1) Conflictbeheersing (1) Congressen (6) Constitutie Desaguliers (1) Constituties (2) Constituties 1723 (2) COnstituties 1723 UGLE (1) Constituties 1738 (1) Creationisme (1) culturele studies (1) Cultuuremanicipatie (2) cultuurgeschiedenis (1) Cursussen vrijmetselarij (1) d’ALVIELLA (1) Darwin (1) databank (1) databanken (1) DDR (3) De Gulden Passer (1) debat (1) democratie (2) Desiderius Erasmus (1) Determinisme (1) Diaspora (1) Diderot (1) digitale documenten (1) Digitale media (1) diversiitei t Frankrijk (1) Diversiteit Christelijke godsdiensten (1) Documentatiecentrum GOB (1) doelstellingen (1) Doit Humain (1) Droit Humain (2) drugs klimaat (1) Duitse literatuur (1) Duitsland (16) Duitsland 18-19de eeuw (1) Duitsland cultuurgeschiedenis (1) Duitsland Interbellum (1) Duitsland Online artikels (1) Duitsland Schroeder F L (1) Duitsland Vrijmetselarij (1) Duitsland? (1) Ecosissme (1) Ecossisme Franrijk (1) Eed (1) eenheid in verscheidenheid (1) Egyptische stijl (1) Elzas (1) emblemen (1) Encyclopedieën (1) Encyclopedistes (1) engagement (1) England en Wales (1) ervaringen (2) Esoterie (3) Essay (1) Esthetica (1) ethica (3) Ethiek (9) Ethiek Atheisme (1) Ethiek en recht (1) Ethiek WO II (1) Etienne Morin (1) Etiquette (3) Eugène (1) Europa (2) Europa Renaissance (1) Euthanasie (2) evolutie (1) Evolutieleer (1) Evolutietheorie (1) Extreem rechts (1) extreemrechts (1) Fantasy (1) Farmacie (1) farwin (1) Filosofgie Algemeen (1) Filosofie (43) Filosofie & levensbeschouwing (9) Filosofie & religie (4) Filosofie 17de eeuw (1) Filosofie 20ste eeuw (2) Filosofie Comenius (2) Filosofie Descartes (1) Filosofie Duitsland 19e eeuw (1) Filosofie Erasmus Spinoza (1) Filosofie filosofen (1) Filosofie Islam (1) Filosofie Italie (1) Filosofie Levensbeschouwing (2) filosofie psychologie (1) Filosofie renaissance (1) Filosofie Spinoza (2) Filosofie vrije wil (2) Filosofie Vrijmetselarij (6) Filosogie Spinoza (1) Filsofie Roman (1) Frankrijk (11) Frankrijk Franse Ritus (1) Frankrijk? Verenigd Koninkrijk (1) Franse letterkunde 18de eeuw/19de eeuw (1) Franse revolutie (1) Franse Ritus (2) Friedrich Ludwig Schröder (2) gastronomie (1) Gddragscode (1) GE Lessing (1) Gechiedenis Frankrijk (1) Geheim Meester (1) Geheim Meester AASR (2) Gelijkheid Man Vrouw (5) Gemeenschappelijkheid (1) gemengde (1) Geneeskunde (1) Gent (2) Geopolitiek (1) Gerectifieerde Shotse ritus (1) geschiedebis (1) geschiedenis (15) Geschiedenis Antwerpen (1) Geschiedenis Belgie (2) Geschiedenis papier (1) Geschiedenis Royal Society of London (3) Geschiedenis vrijmetselarij Rusland (1) Geschiedenis VSA (1) geshiedenis Belgie (1) Gesprekscultuur (1) Geweld (2) Gewetensvrijheid (1) gezel (3) Gids (1) GLNF (1) GOBLET (1) Godsdienstfilosofie (1) Godsidee (1) Graden van Volmaking (1) Grootoosten Italie (1) gulden snede (1) handboeken (1) harmoniekolom (1) Hartlib Samuel (1) Hebreeuws (1) hedendaags (1) Herbronning (4) herkomst (1) Hermeneutiek (1) Hermeneutik (1) hermetica (1) Hersenwetenschappen (1) Hiram (2) historiek (1) hofmeester (1) hogere graden? Frederik II (1) Holbach (2) Holocaust (1) homoseksualiteit (1) Hongarije (1) humanisme (23) Humanisme toekomst (1) Humor (2) Husserl Archief (1) Illuminati (1) Individu en gemeenschap (1) Industriële Revolutie (1) Initiatie (3) Instructie (1) Instructies Bouwstukken Jan Broeckx (1) Instructies Leerling (1) Intelligent Design (1) Interbellum Duitsland (1) Internet (1) Intiem Secretaris (1) Intolerantie (1) Introspectie (1) Inwijding (2) Inwijdingen (2) inzicht (1) Islam (6) Italie (3) jaarboeken (3) Jaarboeken STC (7) Joden (1) Jodendom (1) jodenvervolging (1) journalistiek (1) Kapittelgraden enAeropgaus (1) Kapittelgraden 17 en 19 (1) Kapittelloge Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (1) ken u zelve (1) Kennis (2) Kennisfilosofie (2) Kennisleer (2) Kennismanagement (1) Klerikalisme (1) Knights templar (1) Komensky Jan Amos (1) kritiek (5) Kritisch onderzoek (1) Kunst (5) kunst seks (1) Kunstmatige Intelligentie (3) Landschapsarchitectuur (1) Latijn (1) Lectuur (1) Leerling (4) Leerling AASR (1) Les Ami sPhilanthropes (1) Lessing (1) Letterkunde (1) Levenbeschouwing 18de eeuw (1) Levenshoudingen (1) Lexica (2) lexicon (1) Lezen (1) Lezingen (1) lezingenreeks (1) Liber amicorum (1) libretto (1) licht (1) Liederen (1) Literaire kritiek (1) Literaire prijzen (2) Literatuiur (1) Literatuur (2) Locke (1) Loge (2) Loge arbeid (3) Loge werking (1) Logeleiding (1) loges (1) Loreinen (1) Luik (1) Lyon (1) Maakbare mensheid (1) Maatschappij (4) Maatschappij kritiek en verbeelding (2) Maatschappijkritiek (8) maçonnieke inwijding (1) Maçoonerien vrouw (1) Magic Flute (1) marie Desraimes (2) Martinezisme (1) Mechelen (1) mededogen (1) meditatie (1) Meestergraad (2) Mens & maatschappij (4) mens en maatschappij (2) Mensenrechten klimaatverandering (1) Methode (2) Mithracisme (1) Mjthra (1) Monotheisme (1) Montaigne (2) Montesquieu (1) Moraal (3) Moraalfilosofie (3) Morin (1) Mozart W A (1) Mozart WA (1) Mozarts (1) Multiculturele samenleving (1) Mundaneum Henri La Fontaine (1) Musea (1) muziek (7) Muziek 19de eeuw (2) Mythen (1) naslagwerken (3) Nationalisme (1) Nederland (5) Nederland 17de eeuw (1) Nederland en België (1) Nederland studiedag (1) netwerking (1) Nietzsche (1) nieuw (1) nihilisme (1) Nobelprijs Henri La Fontaine (1) Nobelprijswinnaars (1) Obedienties (1) Obediënties (2) Odd Fellows (1) Onderwijs (2) Onderzoek (5) Onderzoek Nederland (1) onderzoeksbibliotheken (1) onderzoekscentra online artikels (1) Onderzoeksloge (1) ongelijkheid (1) Online artikels (3) Ontologie (1) Ontvoogding (1) oontstaan GLE (1) Oorspong (1) oorsprong (5) Oorsprong(en) AASR (1) oorsprongen (12) Oorsprongen18de eeuw (2) Oorsrongen (1) Oost Europa (1) Oostenrijk (4) opperraad (1) Opus Dei (1) Orde van vrijmetselaren (1) organisatie (1) oVerenigd Koninkrijk (1) overzicht (1) Pansofie (2) pantheisme (1) paralellen (1) partner (1) Pasqually (1) Pelikaan symbool (1) perfectieloge (2) periodieken (2) periodieken Frankrijk (1) Pers (1) Pezie (1) Plantin (1) Plato (1) plichten (1) POezie (1) Poëzie (2) Politiek (3) Politieke filosofie (1) pre-constituties (1) Prijzen (1) Prince Hall (1) Prince Hall vrijmetselarij (1) Proefschriften (1) Prof. Dr. Hans-Hermann Höhmann (1) Psychologie (3) Racisme (1) Radicalisering (1) Ratio (1) Rechten van de mens (2) Redenaar (1) Referentiewerken (2) Referentiewerken Vrijmetselarij (1) refrentiewerken (1) Regalia (2) Regulariteit (1) Reguliere Grootloge van Belgie (1) reizen (1) Relgie Atheisme (1) Religie (7) religie en atheïsme (1) religies (1) religieuze praktijken (1) Religiositeit (1) renaissance (1) Renaissance politiek (1) René Descartes briefwisseling (1) Repressie (1) RER (1) Ridderschap (1) Rite de Perfection (1) Rite Écossais Rectifié (1) Rite Français (1) riten (1) rituaal (2) Ritualen (13) Ritualen 18e eeuw Groot-Brittannie (1) Ritualen Schroder (1) Ritualen UK (1) Ritualistiek (1) rituelen (4) ritus (2) robotoca (1) Roman (1) Romans (2) Rousseau JJ (1) Royal Arch (6) Royal Arch -Groot Schots Meester UK (1) Royal Arch symbolisme (1) Royal Arch terminologie (2) Rozenkruisers (2) Rozenkruisers REAA AASR (2) Rozenkruisers rituaal (1) Rozenkruisersgraaad (1) Rudolf (1) Salafisme (1) samenleving (5) Samenlevinsaspecten (1) Samenzweringstheorieën (1) Schotse primitieve ritus (1) Schotse Ritus (8) seculariteit (1) Seculiere maatschappij (1) seculiere staat (1) Sociale rechtvaardigheid (1) Sociale theorie (1) socialisme (1) Solidariteit (1) Spanje (2) Spinoza (3) spiritualiteit (7) Spotprenten (1) Steiner (1) stripverhaal (1) Studiedagen (2) Studiekring STC (1) Studiekring Trogonum Coronatum (1) Studieloge (1) Studiezittingen (1) Symb. reizen (1) Symbolen (1) Symboliek (15) Symboliek altaar (1) symbolische loges (1) Symposium (1) taakverdeling (1) Taal (1) Tableaux (2) Tempel symboliek (3) Tempeliersgeschiedenis (1) tempels (1) Tentoonstelling (1) Tentoonstelling vrijmetselarij Hannover (1) Tentoonstellingen (3) Terminologie (1) Terreur (1) Terrorisme (1) Theater Esoterie (1) theologie (1) Theoterrorisme (1) Thomas More (1) Tijdsbegrippen (1) Tijdschriften (3) Tijdschriften Schotse Ritus (1) Toekomst (7) toekomstperspectieven (1) Toekomstvisie (4) Toekomstvisie Vrijmetselarij (2) tolerantie (3) Toneel (2) Toverfluit (1) transatlantisch (2) Transparantie (1) tSchröder (1) Tsjechie (1) Tuileur (1) Turkije (1) Tweede graad AASR (1) Twijfels en zekerheden (1) Uitgeverij (5) uitgeverij Frankrijk (1) Uitgevers (3) UK (6) UK Royal Arch (1) United Kingdom (1) Universele Verklaring van de Rechten Van de mens (1) USA (1) Utopia (1) Vaticaan (1) VBegraafplaatsen (1) Verenigd Koninkrijk (4) vergelijkende mythes (1) Vergeving (1) Verhalen (1) Verlichting (23) Verlichting Frankrijk (1) Verlichting Radicale auteurs (1) Verlichtingsdenken (4) Verlichtingsidealen (2) Vervolmakingsloge (1) Vervolmakinsloge (1) Vierde (1) Visuele kunsten (1) Vlaanderen (3) Vluchtelinencrisis (1) VM Regulariteit (1) Volmaakt Meester (1) Voltaire (2) Voortgezette graden (2) Voortgezette graden AASR (2) vooruitgangsbeweging (1) Vrfijmetselarij (1) Vrfijmetselarij 21ste eeuw (1) Vriendschap (1) Vrijdenken (1) Vrijdenkers (1) Vrije geesten (2) Vrije meningsuiting (2) vrije wil (2) Vrijetselarij (1) vrijheid (11) Vrijmetselaar (1) Vrijmetselaarsfilosofie (1) Vrijmetselaarsgraden (5) Vrijmetselaarsgraden Blauwe loges (1) Vrijmetselaarstijdschriften USA (1) Vrijmetselarij (175) Vrijmetselarij Nederland cursus (2) Vrijmetselarij 18de -20ste eeuw (1) Vrijmetselarij AASR (2) Vrijmetselarij Algemeen (6) Vrijmetselarij Antwerpen (1) Vrijmetselarij Archieven (1) Vrijmetselarij beeld (1) Vrijmetselarij Belgie (13) Vrijmetselarij Boekenbeurs (1) Vrijmetselarij digitaal (1) Vrijmetselarij Duitsland (10) Vrijmetselarij Duitsland Goethe (1) Vrijmetselarij Duitsland Quator Coronati jaarboeken (1) Vrijmetselarij ethiek (2) Vrijmetselarij Europa Amerika en Kolonies (1) vrijmetselarij filosofie (1) Vrijmetselarij Frankrijk (9) Vrijmetselarij Frankrijk Online artikels (3) Vrijmetselarij Frankrijk tijdschriften (1) Vrijmetselarij Geschiedenis (2) Vrijmetselarij Geshiedenis (1) Vrijmetselarij Glaswerk (1) Vrijmetselarij Groot-Brittannie (4) Vrijmetselarij Groot-Brittannie Schotse Ritus (1) Vrijmetselarij Grootoosten (1) Vrijmetselarij Hongarije (1) Vrijmetselarij Humor (1) Vrijmetselarij Islam (1) Vrijmetselarij Java (1) Vrijmetselarij Media (1) Vrijmetselarij Musea (2) Vrijmetselarij Muziek (2) Vrijmetselarij Nederland (3) Vrijmetselarij Nederland Vlaanderen (1) Vrijmetselarij Onderzoek (1) Vrijmetselarij Oorsprong (1) Vrijmetselarij Oostenrijk (2) Vrijmetselarij Oostenrijk research (1) Vrijmetselarij Rozenkruisers (1) Vrijmetselarij Tentoonstellingen (2) Vrijmetselarij tijdschriften (4) Vrijmetselarij Toekomst (1) Vrijmetselarij UK (1) Vrijmetselarij USA (2) Vrijmetselarij Vredesbeweging (1) vrijmetselarij werkplaatsen (1) Vrijmetselarij Zuid-oost Azie (1) Vrijmetselarij Zweden (1) Vrijmetselarijen (1) vrijmetselerij (1) Vrijmetselrij (1) Vrijmetsetselarij (1) Vrijùetselarij Schilderkunst (1) Vrijzinigheid (1) Vrijzinngheid (1) Vrijzinnig humanisme (4) vrijzinnig onderwijs (1) Vrijzinnigheid (5) Vrijzinnigheid 17de eeuw (1) Vrijzinnigheid ethiek (1) Vrikjmetselarij (1) vroege teksten (1) Vrouw (5) vrouw en initiatie (1) Vrouw en vrijmetselarij (3) Vtrijmetselarij (1) WA Mozart (1) waarden (1) Wallonie (1) welvaart (1) Welvaartsdenken (1) welzijnsfilosofie (1) Wereldoorlog I (3) Wereldoorlog II (2) Wereldoorlog II Kinderen (1) Wereldoorlog II Vrijmetselarij Duitsland (1) Wereldoorlogen (1) wereldvisies (1) werkwijze (1) West-Vlaanderen (1) Westen (1) wet (1) Wetenschappen (2) Wetenschapsfilosofie (1) Willermooz (1) WO I (3) woordenboeken (2) York ritus (1) Zaterdaglezingen 2017 (3) zelfdestructie (1) zelfkennis (1) Zelfkritiek (1) Ziel (1) Zin en onzin (1) zingeving senioren (1) Zusters (3) Zwitserland (1)

vrijdag 10 januari 2014

Notes & Records

Notes & Records is een belangrijk tijdschrift op het gebied van het het onderzoek naar  de geschiedenis van de wetenschappen en technologie.

Een zoekmachine maakt het mogelijk  tien jaar te bevragen naar full tekst artikelen
Het is een publicatie van The Royal Society


Notes and Records: the Royal Society journal of the history of science is an international journal which publishes original research in the history of science, technology and medicine. Find out more about the journal

Free Content
All Notes and Records papers between 1 and 10 years old are free to access.

zaterdag 4 januari 2014

The Royal Society: Concept and Creation

The Royal Society: Concept and Creation 

Margery Purver

Routledge – 2009 – 268 pages
Paperback£28.00
978-0-415-85383-5
7th August 2013

Originally published in 1967. The origin of the Royal Society has long been obscured by baffling discrepancies in the evidence. This volume investigates its underlying purpose and creation, at the same time uncovering the real nature of its debt to Francis Bacon and its role in the scientific revolution of the seventeenth century.
Inhoud
Part One: 1. The Validity and Significance of Sprat’s History as a Source. 2 A New System of Natural Philosophy I Francis Bacon . 3 A New System of Natural Philosophy II The Royal Society. 4The Oxford Experimental Science Club. 5 Establishment as a Royal Foundation. 6 The Religious Policy of the Royal Society. Part Two:1. John Wallis’s Accounts of the Origin of the Royal Society. 2 The Royal Society and Gresham College. 3 The Invisible College. 4 The Royal Society and "Pansophia". Conclusion


The History of the Royal Society of London

Book review: The History of the Royal Society of London by Thomas Sprat

NPG D11592, Thomas Sprat; Thomas SpratIn which I venture into original material, in the form ofThomas Sprat’s “History of the Royal Society of London, for the improving of Natural Knowledge“. Published in 1667, under the direction of the Royal Society which had first met in 1660, receiving their royal charter in 1662. I must admit to having attempted to read this book a couple of times before and failed; the copy I have is a facsimile of the original therefore written in early modern English with heavy use of the “long s” inevitably leading to an internal voice with a pronounced lisp! It’s probably useful to replace “History” with “Prospectus” in the title, to satisfy modern tastes. Despite it’s age the writing style is surprisingly readable to my modern eyes.
Unlike any other book I have read the book starts with a dedication to the King, followed by a poem praising Francis Bacon (1561-1626). Bacon’s presence recurs throughout the book, Sprat clearly sees him as the intellectual godfather of the organisation. The book is divided into three sections; the first is a prehistory describing the state of natural knowledge before the Royal Society, the second section details the founding of the Society and the final section discusses the value of the knowledge the Society seeks.
The tour of prehistory is rapid; starting with the ancient priests who held knowledge to themselves, followed by the Greek philosophers (described as the Ancients) who Sprat feels were too fond of rhetoric in determining questions of knowledge and who he accuses of “hastiness”. The Romans receive relatively short shrift. Following the Roman Empire, Sprat sees the rise of the Church of Rome and a relatively barren period dominated by war, he cites here William of Malmsbury (1080-1143), an early English historian in support of this. He then bemoans the time spent by the Scholastics in what he considers pointless theology in the later period, presumably 1000-1500, William of Ockham falls into this group. Finally he comes to the recent era where he lists five groups involved in natural philosophising. Francis Bacon is cited reverentially once again, those taking on the philosophy of the ancients – tidying it up after it’s release from the abbeys in the Reformation, are less venerated. “Chymists” receive a mixed review with the more pedestrian welcomed but the alchemists, often seeking eternal life or some other fancy, are scorned. Isaac Newton, a later president of the Royal Society was a keen alchemist but by this time it was seen as not quite proper. He also comments on the coming of specialisation to different areas of science.
The founding fathers of the Royal Society started meeting in Doctor Wilkins lodgings in Wadham College, Oxford – it’s not stated explicitly when this started but it ended in around 1638 when the meetings moved to Gresham College in London. Sprat skims over the Civil War (1642-1651), although this period was clearly much on his mind in writing the book, then happily reports: “For the Royal Society had its beginning in the wonderful pacifick year of 1660”, the year of the Restoration when Charles II returned to the English throne. Sprat goes on to describe in some detail the guiding principles of the society, explicitly ruling out a teaching organisation citing the time required to do this and the potentially unhealthy Master-pupil relationship as damaging to the purposes of the Society. It is a principle of the new organisation that men of all religions and nations are welcome. This internationalism is a hallmark of modern science. Also highlighted is the idea that the Royal Society becomes a central repository for written information, the first of its kind. The Royal Society was funded from the subscriptions of it’s fellows, although they were open to public funding.
Sprat then provides a rather detailed description of how the Royal Society is constituted including how they go about their business in terms of doing and reporting experiments, I must admit to finding this a bit dull. It has the air of an organisational fanatic describing his perfect organisation, it’s questionable how closely the Royal Society managed to keep to this ideal. However, in his description of the processes of the Society we can see the genesis of the still used scientific literature, with the primary literature comprised of relatively short papers containing experimental results and theoretical developments based on those results. Charles II makes several appearances here, unsurprising given the recent granting of the Royal charter, but he also seems to have been moderately involved in the Society and had his own chemistry laboratory.
A substantial portion of the middle of the book is taken by a compilation of reports by the early Royal Society, these include:
  • Answers returned by Sir Philberto Vernatti (Resident of Batavia in Java Major)
  • A Method for making a History of the Weather by Mr Hook
  • Directions for the Observations of the Eclipses of the Moon by Mr Rooke
  • A Proposal for Making Wine by Dr. Goddard
  • A Relation of the Pico Teneriffe
  • Experiments of the Weight of Bodies increased in the Fire by Lord Brouncker
  • Experiments of a Stone called Oculus Mundi by Dr Goddard
  • An account of a Dog dissected by Mr Hook
  • Experiments of the Recoiling of Guns by Lord Brouncker
  • The History of the Making of Salt-Peter by Mr Henshaw
  • The History of Making Gunpowder
  • An Apparatus to the History of the Common Practices of Dy[e]ing by Sir William Petty
  • The History of the Generation and ordering of Green Oysters Commonly called Colchester-Oysters
I shall write on these reports in a separate post.
The book ends with a lengthy rebuttal of various criticisms of the Royal Society, including how “experimenting” is entirely compatible with the Christian religion and specifically the Church of England; this is perhaps unsurprising given Sprat’s occupation as a churchman. In addition to this there is the appeal that experimental philosophy as demonstrated by the Royal Society can benefit the nation by improving its industry and trade, including such things as importing plants across the emire. It also defends the interest of the nobility in this area, claiming that their country estates are the ideal places to conduct such studies, whilst the lower orders go off to fight wars!
Reading this book was an unusual experience for me. In contrast to the modern histories I more usually read I felt much more obliged to ask questions like: Why is this person writing this book? Why was Bacon so important? Is this some reverence to a politically important forbearer? Why the need for the book at all? A book length defence of such an organisation only 5 years after its formation seems a bit odd.
Reading this has given me a taste for contemporary material, I think I might have to look into Pepys and some original scientific publications.

dinsdag 31 december 2013

La Franc-Maçonnerie expliquée par l'image

La Franc-Maçonnerie expliquée par l'image


La Franc-Maçonnerie expliquée par l'image
Est-ce parce qu'il est ingénieur qu'il est aussi méthodique? Percy John Harvey a entrepris d'expliquer la Franc-Maçonnerie par l'image, recourant aussi aux diagrammes et tableaux, ajoutant, si besoin est, des renvois vers une annexe ou un autre chapitre. Le tome 1 de La Franc-Maçonnerie expliquée par l'image est, tout naturellement, consacré au Grade d'Apprenti (avec une orientation REAA)., avec, par exemple, le Temple et son orientation symbolique, la Loge, les éléments symboliques du Grade, le Tableau de Loge (avec redondance entre des éléments symboliques du Temple maçonnique et du Tableau de Loge, la Chaîne d'Union, les Officiers de la Loge, l'ouverture et la fermeture de la Loge, la durée de Travaux. 

Un bouquin qui incite à réfléchir et à poser un regard autre sur les symboles, même si on ne suivra pas nécessairement Harvey partout, par exemple dans ses associations astrologiques, ou lorsqu'il voit une similarité entre l'Epée flamboyante et la foudre de Zeus, là où beaucoup voient une référence biblique (Genèse). 
  • La Franc-Maçonnerie expliquée par l'image. Tome 1. Le Grade d'Apprenti de Percy John Harvey (MdV, 298 pp., 2013) disponible chez Amazon ou à La Cale Sèche










vrijdag 20 december 2013

Vrijmetselarij Zweden



The Swedish Rite

zie ook Svenska Frimurere Ordens


The Swedish rite is truly progressive and continous. Each degree leads to the next and each sums up the contents of the preceeding degrees

.
The system is grouped into three divisions as follows:


St. John's (Craft) degrees:
I Apprentice
II Fellow Craft
III Master Mason


St. Andrew's (Scottish) degrees:
IV-V Apprentice-Companion of St. Andrew
VI Master of St. Andrew


Chapter degrees:
VII Very Illustrious Brother
VIII Most Illustrious Brother
IX Enlightened Brother
X Very Enlightened Brother


On top of the system is
Most Enlightened Brother, Knight Commander of the Red Cross


There are currently about 60 Knight Commanders of the Red Cross. They are present or past members of the Grand Council or Grand Officers. In 1811 King Karl established the Royal Order of King Karl XIII. It is a civil order, conferred by the King, only to some Knight Commanders of the Red Cross with the number limited to 33. It is, however, not a Masonic degree.


Progression from one degree to the next is far from automatic. A brother has not only to be regular in attendance - he has to give proof of his proficiency and of his knowledge of Freemasonry.


There is only one form of accepted ritual for each degree, and deviations are not tolerated. The presiding Master follows an accepted ritual manuscript when working a Lodge.


The Swedish Rite is worked in Sweden/Finland, Norway, Denmark and Iceland. In Germany a Grand Lodge, Grosse Landesloge der Freimaurer von Deutschland, is working rituals based on Carl Friedrich Eckleff’s documents from 1760, but otherwise have few similarities to the Swedish Rite.

Sinds 2012 zijn de relaties met  de GLNF verbroken


dinsdag 17 december 2013

DE GESCHIEDENIS VAN DE VOORUITGANG Rutger Bregman - Recensie van Dirk Verhofstadt


zie ook: Liberales


Tijdens de voorbije dertien jaar van de 21ste eeuw hebben we een opmerkelijke omslag gezien van een enorm optimisme over onze toekomst naar een bijzonder diepgaand pessimisme. De terreuraanslagen van 9/11, de globalisering, de opmars van China en India, de toenemende migratiegolven, de problemen met de multiculturele samenleving, de ecologische rampspoed, de bancaire en financiële crisis, en de moeilijkheden in tal van eurolanden, hebben een vloed van angst en onzekerheid over de mensen gestort. Het leidde tot de algemeen aanvaarde opvatting dat de ‘huidige generatie het voor het eerst minder goed zou hebben dan de vorige generatie’. Er groeit steeds meer twijfel over de positieve effecten van de ‘vooruitgang’. Sterker nog, heel wat filosofen, ook vandaag, hemelen het verleden op en pleiten voor een terugkeer naar vroeger. Ze beweren dat onze voorouders het beter hadden dan wijzelf alhoewel daar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor bestaat. Sterker nog uit tal van cijfers weten we dat we vandaag langer, gezonder en veiliger leven.
Nostalgie en het verlangen naar vroeger zijn sterke wapenen voor populistische partijen en politici die inspelen op die angsten en onzekerheden, en daarmee het vooruitgangsgeloof steeds meer ondermijnen. Tegen die trend in schreef de jonge Nederlandse filosoof Rutger Bregman het indrukwekkende boek De geschiedenis van de vooruitgang waarin hij wijst op tal van opmerkelijke resultaten die de mens in de loop van de geschiedenis heeft verwezenlijkt. Toch beseft hij heel goed dat elke vooruitgang ook vooruitgangsvallen met zich heeft meegebracht. Daarmee keert hij zich in elk geval tegen al die filosofen en economen die geloven in het historicisme, namelijk dat de geschiedenis verloopt volgens vaste wetten en een eindpunt zal kennen. Denk aan Francis Fukuyama die na de val van de Berlijnse Muur stelde dat de liberale democratie definitief de strijd tussen de ideologieën had gewonnen. Niets van. Elke nieuwe stap in de geschiedenis, hoe positief ook, levert nieuwe problemen en uitdagingen op. En die moeten dan opnieuw aangepakt worden met als doel deze wereld leefbaarder en rechtvaardiger te maken.
Daar zijn we de voorbije eeuwen goed in geslaagd. Tot en met de 18de eeuw leefden de meeste mensen nog als slaven, horigen of lijfeigenen die er zich bij neerlegden dat ze hun lot niet in eigen handen hadden (finaal zou God oordelen). Maar vanaf de industrialisatie werkte het kapitalisme als een motor voor meer welvaart. Niet dat iedereen daar kon van genieten, denk aan de vreselijke arbeidsomstandigheden waarin volwassenen en kinderen moesten werken, maar het zorgde voor materiële en later zelfs geestelijke vooruitgang. En naarmate de interdependentie tussen de diverse landen toenam, kon geen bijna geen enkele samenleving er nog aan weerstaan. Bregman geeft ook aan wie de vooruitgang probeerde tegen te houden: de gevestigde waarden, de adel en geestelijken, die bang waren dat ze door de vooruitgang hun privilegies zouden verliezen. De Franse Revolutie betekende dan ook een ware breuk in de geschiedenis. Louis XVI werd onthoofd en de macht kwam in handen van het volk, in theorie althans want al snel begon de terreur in naam van het ‘algemeen belang’.
Toch is de vooruitgang in de afgelopen 200 jaar enorm versneld. Ondanks de enorme toename van de bevolking slaagde men erin om met betere landbouwtechnieken steeds meer voedsel te produceren. Het aantal kindersterftes daalde, de hygiëne nam toe en de levensverwachting steeg spectaculair. Ook de gewelddadigheid verminderde sterk en de welvaart steeg, eerst voor de bovenklasse, maar nadien – in weerwil van de marxistische voorspellingen – ook voor de gewone man. Dat neemt niet weg dat we de voorbije 100 jaar nog zware terugvallen hebben gekend, denk aan de twee wereldoorlogen, de moordpartijen in de Sovjet Unie, China en Cambodja, de Vietnamoorlog, en de genocide in Rwanda. Daar tegenover staat een groeiend mondiaal ethisch bewustzijn dat zich in 1948 uitte via de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en later de oprichting van de Europese Unie. Nadat de Europese staten 2000 jaar elkaar de kop insloegen, leven we nu al bijna zeven decennia in een ruimte en tijd van ongekende vrede en welvaart.
Nogmaals, vooruitgang staat niet automatisch gelijk met morele verbetering. Denk aan de uitvinding van het gifgas, de Holocaust en de atoombom. En ook vandaag aan de opwarming van de aarde die het leven van miljoenen mensen bedreigt. Maar dat is geen reden om de vooruitgang stop te zetten, aldus de auteur. Integendeel, ‘om de grootste vooruitgangsval van de eenentwintigste eeuw te overwinnen, de klimaatcrisis, zal de vooruitgang nog veel en veel sneller moeten gaan.’ Volgens Bregman zullen we zelfs finaal tot een soort wereldregering moeten komen om dergelijke problemen aan te pakken, een gruwel voor nationalisten, maar hij heeft gelijk. Wat hij in zijn boek beschrijft is in feite de grote clash tussen progressieven (het Latijnse woord ‘progressus’ betekent vooruitgang), tegenover conservatieven. Het is een eeuwenoud dilemma, denk aan de ideeën van Plato tegen vooruitgang tegenover Epicurus die wel geloofde in vooruitgang. Tijdens de Middeleeuwen leek Plato aan de winnende hand, maar toen Descartes het principe van de ‘twijfel’ lanceerde, was het hek van de dam.
En zo laveert Bregman met zijn opmerkelijke eruditie doorheen de geschiedenis van het vooruitgangsdenken met in de hoofdrollen Adam Smith en zijn onzichtbare hand, Condorcet en zijn geloof in de gelijkheid van alle mensen, Rousseau en zijn sociaal contract, en Ayn Rand die het egoïsme predikte. Zo komt Bregman op de hedendaagse situatie met de grote financiële en bancaire crisis. Al ziet hij ook hier scherp in wie de juiste verantwoordelijke is: ‘De ideologie die verantwoordelijk is voor de huidige crisis, het “neoliberalisme”, heeft een wat onhandige benaming. Het neoliberalisme biedt geen vernieuwing van het klassieke liberalisme, maar is er een parodie op’, zo schrijft hij terecht. We zijn beland in een situatie dat hij omschrijft als de ‘depolitisering van de economie’. Het leek nog te lukken ook, denk aan de jaren ’90 van de vorige eeuw, maar nu zitten we naast die financiële crisis ook nog eens met een ecologische crisis en een ongelijkheidscrisis die de fundamenten van onze samenleving aantasten. En daarmee is ook het vooruitgangsgeloof aangetast.
Bregman beschrijft het allemaal met vlotte pen, goed doordacht en ondersteund met feiten. Hij bekritiseert het eenzijdige neoliberale denken in termen van een negatieve vrijheid, iets wat Adam Smith, John Stuart Mill en Karl Popper nooit verdedigden. We hebben vandaag te maken met een ‘gecorrumpeerde vorm van financieel kapitalisme’, schrijft Bregman, waarbij banken rekenen op hulp van de overheid om te overleven, wat in tegenspraak is met Adam Smiths uitgangspunt dat de markt zelf de risico’s moet dragen. ‘De “vrije markt” mag daarom nooit helemaal vrij zijn: hij moet worden beschermd tegen krijgsheren, maffioso, monopolisten en op hol geslagen speculanten. Want als dat niet gebeurt, zijn alleen zij werkelijk vrij.’ Maar Bregman blijft optimist, ook op andere vlakken. Denk aan de uitputting van onze energiebronnen. Dat klopt wel maar we kunnen intussen nieuwe technologieën uitwerken die de zonne-energie opslaat. En hij wijst op een ‘prettig’ neveneffect van de uitputting van bijvoorbeeld olie als energiebron: het zou het einde kunnen betekenen van tal van dictators die nu de natuurlijke hulpbronnen gebruiken om zichzelf te verrijken en de massa’s onder de militaire knoet te houden, denk aan Saoedi-Arabië en Venezuela.
Wat is ons probleem vandaag? Bregman vat het samen als volgt: ‘We houden ons te veel met onszelf bezig. We gaan gebukt onder keuzestress. We hebben het te druk. We worden gereduceerd tot economische eenheden. We stellen te hoge eisen. We weten te weinig over vroeger. (En) het vooruitgangsgeloof is zo goed als uitgestorven.’ Mensen smachten naar zekerheid. Maar daartegenover staat dat we ook geen grote dromen meer koesteren over waar we met onze samenleving naartoe willen. Bregman pleit niet voor utopische blauwdrukken maar voor grote principes die we moeten blijven verdedigen. Zoals Martin Luther King dat verkondigde in zijn bekende speech ‘I Have a Dream’. Waar dromen wij nog van? Van een volgende citytrip? Een etentje in een sterrenrestaurant? Een begroting in evenwicht? Dit boek is een stimulans om opnieuw echt te dromen van een betere wereld en er ons ook voor in te zetten. Zoals Vrijheid, Gelijkheid en Broederlijkheid. Hooggestemde idealen, voor velen te hoog gegrepen, maar toch de moeite waard om voor te vechten.

Recensie door Dirk Verhofstadt
Rutger Bregman, De geschiedenis van de vooruitgang, De Bezige Bij, 2013

dinsdag 10 december 2013

Bibliothèque du Grand Orient de France



Bibliothèque

Créée en 1838, la Bibliothèque du Grand Orient de France conserve un fonds d'imprimés spécialisés sur l'histoire de la Franc-Maçonnerie de près de 20.000 volumes.
Ouverte au public :

du mardi au vendredi de 9h30 à 12h30 et de 14h00 à 18h00,
le samedi de 9h30 à 12h30.
Nocturnes le mercredi et le vendredi de 18h00 à 20h00.
Fermée le lundi.
Elle accueille 3 000 lecteurs par an dont de nombreux étudiants et chercheurs.


La Franc-Maçonnerie dans l'Histoire de France

1717 marque la date de naissance de la Franc-Maçonnerie spéculative moderne à Londres, dès 1725 les premières loges françaises font leur apparition. Depuis cette époque la Franc-Maçonnerie n'a cessé de tenir une place importante dans l'histoire philosophique, spirituelle et politique de notre pays. Des milliers d'ouvrages témoignent de ces bientôt trois siècles de réflexion et d'engagement des francs-maçons français. La Bibliothèque conserve la plupart des livres du XVIIIème siècle relatifs à la Franc-Maçonnerie.

Il s'agit tout d'abord des Divulgations, c'est-à-dire de ces recueils qui ont pour titres L'Ordre des Francs-Maçons trahi ou Le Sceau rompu et qui livrent au public les usages et les rituels des loges du Siècle des Lumières.
Les Pamphlets, c'est-à-dire les textes qui attaquent ou au contraire font l'apologie de l'Ordre constituent la deuxième grande catégorie. On constate que les arguments qui pendant 300 ans seront développés pour critiquer ou pour défendre la Franc-Maçonnerie sont en place dès les années 1740. Enfin, la plupart des ouvrages mèle profession de foi maçonnique et débat d'idées.
Beaucoup défendent la philosophie des Lumières
...Comme le Manuel de Xépholius pour prendre l'exemple d'un livre rare récemment étudié dans nos murs par un dixhuitièmiste2.
D'autres professent des conceptions théosophiques et montrent que les loges ont aussi joué un rôle dans l'histoire littéraire en étant l'une des sources occultes du romantisme pour citer le titre de la célèbre thèse d'Auguste Viatte.

1) Par ailleurs , le Grand Orient de France a fait don de ses archives pour la période allant du milieu du XVIIIème siècle à 1880 à la Bibliothèque Nationale de France où elles constituent l'essentiel du fonds maçonnique conservé au cabinet des Manuscrits.
2) Bonheur et Harmonie : Le Manuel de Xéfolius (1788) et la question du Bonheur, Charles Porset, C.N.R.S. , 23 pp., in "La Quête du Bonheur et l'expression de la douleur dans la littérature et la pensée françaises" Mélanges offerts à Corrado Rosso, Droz, 1996.


Réflexions philosophiques & idées nouvelles

Paradoxalement les ouvrages maçonniques du XIXème siècle sont souvent plus rares que ceux du XVIIIème siècle.
En effet, si les imprimés relatifs à la Franc-Maçonnerie publiés au XIXème s'avèrent beaucoup plus nombreux, en revanche les tirages étaient relativement faibles et on connaît peu de rééditions.
Ainsi, la collection d'ouvrages, plaquettes et opuscules du XIXème siècle conservés à la Bibliothèque du Grand Orient est exceptionnelle.
Pour la Maçonnerie, le XIXème siècle sera aussi l'époque des revues. Des plus éphémères, comme L'Abeille (1829-1831) du Fr républicain Quantin, aux plus importantes comme Le Monde Maçonnique (1858-1885), en passant par la fourièriste Revue Maçonnique de Lyon et du Midi (1839-1851), elles sont quasiment toutes disponibles dans nos collections.
Enfin la Bibliothèque présente un fonds très complet pour les livres publiés entre 1880 et 1980.

Des lecteurs en recherche

Sur les 3000 entrées que compte la Bibliothèque chaque année, les deux tiers sont constitués par des francs-maçons et un tiers par des étudiants et des universitaires.
Les premiers viennent y chercher des sources documentaires pour leur réflexion personnelle ou leur vie maçonnique.
Les seconds travaillent sur des domaines historiques très divers où leurs recherches les amènent, à un moment ou à un autre, à étudier la dimension maçonnique du sujet.
Les raisons pour lesquelles un chercheur consulte la Bibliothèque du Grand Orient sont extrèmement variées.
Tout d'abord il peut s'agir d'une question directe sur le rôle de la Franc-Maçonnerie dans la vie politique, la sociabilité, l'histoire des idées, voire même l'histoire de l'art.
A cela s'ajoutent de nombreuses questions ponctuelles sur la vie maçonnique de telle ou telle personnalité (récemment : Alfred Mucha, Firmin Gémier, Gambetta, Elisée Reclus, Pierre Brossolette, Victor Laloux...)